ريهام سعيد تعتزل الإعلام من أجل التمثيل

DR

في 21/07/2021 على الساعة 21:30

فاجأت الإعلامية المصرية ريهام سعيد، الجمهور باعتزالها الإعلام وعدم تقديم أي برنامج على الشاشات مستقبلا بشكل نهائي، مقررة في ذات الوقت العودة للتمثيل الذي كانت قد اعتزلته قبل 6 سنوات.

ودونت منشوراً عبر حسابها في "إنستغرام" طلبت فيه مساعدة الفنان المصري أشرف زكي، كونه نقيباً للممثلين، كي تعود لتلك المهنة التي تحبها والتي تعتبرها الأساس بالنسبة لها لكنها تأخرت كثيراً في خطوات تحقيق حلمها فيها.

وخصت ريهام المخرجة المصرية كاملة أبو ذكري، بطلب أن تكون عودتها للتمثيل تحت قيادتها كمخرجة، لافتة إلى أنها ترددت في تدوين مثل هذا المنشور، لكنها رأت أنها حققت خطوات نجاح كبيرة على مدى 20 عاماً في العمل الإعلامي الخيري، مردفة بأن الدولة حالياً لا ترغب في مساعدات من المجتمع المدني، وأنها باتت تعرف المحتاجين وتساعدهم.

وجاء في منشور ريهام: "فكرت كتير قبل ما أكتب البوست ده.. أنا اعتزلت التمثيل سنه 2015 لأني حسيت إن صاحب بالين كداب وإن التمثيل مأثر علي مسيرة الخير اللي ابتديتها من سنين طويلة عشان الوقت والمجهود اللي بعمله.. لكن عشقي للتمثيل اللي هو دراستي ومهنتي الأولى قبل الإعلام رجعت أمثل تاني وأنا لسه في نظر المخرجين والمنتجين مذيعة عايزة تمثل".

وتابعت ريهام: "كنت عارفة إن عشان آخد مكان كممثلة لازم أسيب الإعلام زي مع حفظ الألقاب داليا البحيري وبسمة ودينا فواد ودينا الشربيني وغيرهم بس مكنتش قادرة أسيب رسالتي اللي كانت مهمة أوي وقتها.. أنا حصل لي مشاكل كتير من المهنة دي بتأثير باطل من السوشيال ميديا من منافسين وأعداء أنا تعبت وحاسه إني قدمت كل اللي ممكن يتقدم والدوله عاملة اللي عليها ومش محتاجين دور المجتمع المدني في مساعدة الناس".

ومضت الإعلامية المصرية تقول: "لكن أنا ليا الشرف إني اشتغلت في المهنة العظيمة دي اللي ليها رسالة سامية وعظيمة وليا الشرف إني كنت إعلامية في أصعب وقت مر على الإعلاميين أيام حكم الإخوان والحمد لله كان لينا موقف واضح وما تغيرت ولا دقيقة".

وأردفت ريهام: "بعد ما جالي السكر وشوية مشاكل تانية قررت أعمل اللي بحبه أنا بكل أسف بعلن اعتزالي الإعلام تماما وهركز كممثلة وهطلب من الدكتور أشرف زكي إنه يساعدني إني أغير الفكرة الموجودة في أذهان المخرجين والمنتجين إني مذيعة".

واستطردت: "ورسالة للأستاذة كاملة أبو ذكري ومش مكسوفة نفسي أوي أمثل معاكي حتى لو مشهد ده من أحلامي.. خطوة صعبة وفيها ريسك كبير بس على الأقل أجري ورا حلمي حتي وأنا في السن ده..".

وأضافت ريهام: "جه الوقت إني أستمتع بالي بعمله وبحبه خصوصا لما يكون في عصر ولا في واسطة ولا محسوبية اللي هيجتهد هيوصل..".

ووجهت الإعلامية المصرية نصيحة لبعض الشباب، تقول: "متسيبوش حلمكم مهما فات الوقت.. بشكر جمهوري من الأمهات والشباب والأطفال اللي دائما بيدعموني وحبوا برامجي واتعلموا منها وبشكر ربنا على عشرين سنة إداني الفرصة فيهم إني أقضي حوائج الناس وأقدم كل ما هو مفيد".

وعبرت عن فخرها بالقول: "فخورة بكل حلقة وبكل حرف قدمته 20 سنه تعب وسهر وتصميم على تقديم الحقيقة.."، مختتمة: "أنا أسفة ليكوا بس التمثيل رسالة برضوا وهو حلمي الأساسي اللي اتأخرت أوي عشان أحققه يا رب وفقني وساعدني".

من المعروف أن ريهام سعيد توقف برنامجها "صبايا الخير" بانتهاء عقدها مع شبكة قنوات "النهار"، التي كان يعرض عليها، حيث ظهرت ريهام في بث مباشر عبر حسابها الرسمي على موقع "فيسبوك"، تؤكد عدم حدوث أي خلاف بينها وبين شبكة قنوات النهار من حيث الوضع المهني والمادي.

تحرير من طرف Le360 / وكالات
في 21/07/2021 على الساعة 21:30